Mijn afkeur voor de Duitse schoonmaakpropaganda

Ik vind weinig dingen fijner dan mijn aankoopgedrag te laten beïnvloeden door reclames op tv te kijken. Genieten, kan ik echt voor gaan zitten, om vervolgens om de 10 seconden iets te zeggen als “oh, dat moeten we ook eens proberen!”. De gedroomde doelgroep ben ik dus. Vandaar ook dat ik hoop dat mijn commentaar serieus genomen gaat worden door de grote reclamemannen, ik weet immers waar ik het over heb;
stop met die verschrikkelijke Duitse reclames.

En nee, dan heb ik het niet over Opel reclames, waarbij een Claudia Schiffer zichzelf en het hele Duitse volk aan het afzeiken is door te beweren dat “ze” geen humor hebben; daar lijkt Claudia namelijk hartstikke gelijk in te krijgen als ik de rest van de reclames bekijk. Wat me vooral irriteert zijn de schoonmaakreclames, Duitsers lijken namelijk een patent te hebben op schoonmaakartikelen waarbij geen enkele andere reclamebaas eens denkt “laten we die reclame nou eens gewoon Nederlands maken”.
De reclames gaan altijd ongeveer hetzelfde, en roepen daarbij een hoop vragen op; ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te omschrijven, mocht je die ene dwalende ziel zijn die het nog nooit heeft gezien.

Er wonen drie mensen in één huis, twee mannen en één vrouw. Alles lijkt leuk te zijn, getuige het guitige muziekje, als er ineens paniek is; “mama komt langs!” horen we de Nederlandse stem verschrikt zeggen. De daadwerkelijke zin zal meer in de trant van “Die mütti is in die autofährad gestäfft und sie kommen diesere kante auf” zijn, gezien de lange tijd die de mond nog doorkletst als de zin al is afgelopen)
Dit brengt me eigenlijk direct al in verwarring; was ik eerst in de veronderstelling naar een gelukkig Duits stel te kijken en die éne sneue vriendin die net door dr vent uit huis is geflikkerd en die het gelukkige stel maar besloot in huis te nemen, ineens moet ik alles bijstellen; blijkbaar zijn het twee zussen en één broer die om een onverklaarbare reden bij elkaar in huis wonen, ook al zijn ze de 30 al ruim gepasseerd. Dat roept vragen op; waarom wonen ze bij elkaar? Hebben ze geen partner ofzo? Zijn de huizenprijzen zo gigantisch hoog dat niemand alleen kan wonen in Duitsland, waardoor je voor altijd gedwongen bent met je broers en zussen te leven? Allemaal vragen waar je duidelijk geen antwoord op gaat krijgen, wat het gewoon genieten van de reclame aanzienlijk frustreert….maar toch blijven we nog even hangen, dit zou immers een aardig plot kunnen hebben.
Terug naar de reclame; mama komt dus blijkbaar langs. Mama lijkt al direct op de moeder from hell, gezien de absolute paniek die de gezichten overneemt van onze broer en zussen; mama controleert namelijk de badkamer. Ook hier krijgen we wederom geen uitleg; waarom controleert mam de badkamer van volwassen mensen is één van de vele, buiten dat het je blijkbaar pas gaat irriteren dat de hele ruimte onwijs ranzig is als diezelfde mam langskomt…maar dat terzijde. We gaan namelijk naar het hilarische gedeelte van de reclame.
Het blijkt namelijk áltijd dat de man helemaal niets weet van schoonmaken. Niets. Schijnbaar hebben zowel zijn moeder als zijn zussen nooit de moeite genomen hem daar iets over bij te brengen, maar toch voelt hij zich als eerste geroepen die met kalk omgeven ruimte aan te pakken. Ook hier lijkt geen logische uitleg voorhanden te zijn; Duitsers raken schijnbaar uit het niets zeer gepassioneerd over dingen die ze de 30 jaar daarvoor duidelijk geen reet interesseerde. Met de compleet verkeerde middelen stormt hij de blauwe badkamer in (waarom is die badkamer áltijd blauw? Is dat gebruikelijk in Duitsland?), compleet met verdelgingspak (waar de fuck komt dat pak ineens vandaan??) alleen maar om er achter te komen dat zijn zussen de taak allangggggggggggg volbracht hebben met een enkele fles van *insert-het-schoonmaakmiddel-van-je-keuze*. De zussen lachen om de volstrekte stupiditeit van broer, hij ook, en er wordt hem niets nieuws aangeleerd zodat ze de volgende keer weer in hetzelfde schuitje stappen.

Zijn onze Nederlandse mannen zo vreselijk geëmancipeerd, of lopen ze daar zo achter? Waarom ergert blijkbaar geen enkele bewoner van de grootste pestbende zich zelf aan het te ranzige huis, totdat moeders langskomt? Zijn ze werkelijk zo verschrikkelijk aldaar? En waarom kan er niet gewoon een Nederlandse reclame gemaakt worden voor die schoonmaakmiddelen? Ik stel me zo voor dat we daar die dikke van de Plus en die dikke van de Jumbo voor gebruiken. Samen zitten ze op de bank, als zij ineens een appje krijgt; “oh, mijn moeder komt zo langs” (dit is namelijk een land waar je wél gewoon kan samenwonen met de liefde van je leven). Hij staat op, loopt naar boven, steekt zijn hoofd in de badkamer en loopt weer naar beneden; “tis ranzig joh in de badkamer! Maarja, tenzij je moeder ineens wordt ondergescheten door onze hond *insert shot van tevreden golden retriever liggend voor de bank* heeft ze er toch geen fuck te zoeken. Ik maak hem volgende week wel schoon”. Ze knikken, en het merk komt in beeld.
Reclamemakers; gratis en voor niets mogen jullie bovenstaand idee pikken. Alles om die verschrikkelijke Duitse schoonmaakpropaganda te weren van mijn o zo geliefde reclameblok.